Fatta Eld

Sida tagen ur Fatta eld (andra delen av hunderspelen) av Suzanne Collins
 
 
"Till sist dämpas ljudnivån och han får fram << Nå, Katniss , det här är förstås en mycket känslosam kväll för alla. Är det något du vill säga?>>
Min röst darrar när jag säger: <<bara att jag är så ledsen över att ni inte får vara med på mitt bröllop ... men jag är glad att ni åtminstånde får se mig i klänningen. Är den inte ... det vackraste ni har sett?>> Jag behöver inte vänta på någon signal från Cinna. Jag förstår att det är dags och börjar långsamt snurra runt samtidigt som jag höjer den unga klänningens ärmar över mitt huvud.
När jag hör publikens vrål tror jag först att det kommer sig av att jag ser så fantastisk ut. Sedan upptäcker jag att något stiger upp omkring mig. Rök. Från eld. Inte dendär fladdriga sorten som förra året, utan något mycket mera verkligt som är påväg att sluka min klänning. Paniken griper tag i mig när röken tätnar. Sotiga bitar av bränt siten virvlar i luften och pärlor smattrar mot scengolvet. Jag vågar inte riktigt slutra snurra för det känns inte som om det brinner i mig och jag förstår att det här är något Cinna är upphovsman till. Så jag fortsätter att snurra och snurra. En kortr sekund slukar lågorna mig helt och hållet,och sedan slocknar elden tvärt. Jag stannar sakta av och undrar om jag är naken nu och varför Cinna har fått för sig att bränna upp min brudklänning.
Men jag är inte naken. Jag är klädd i en klänning som är exakt en kopia av min brudklänning, men den är svart som kol och gjord av små fjädrar. Jag lyfter undrande de långa, svepande ärmarna upp i lufetn och då får jag se mig själv på en teveskärm. Helt klädd i svart bortsett från vita fläckar på armarna - eller jag borde nog säga vingarna.
Cinna har förvandlat mig till en härmskrika"
 
 
 
Fatta eld av Suzanne Collins är den andra delen i hungerspels-trillogin. Den första är hungerspelen och jag rekomenderar att man har läst den innan man läser någon av dem andra böckerna annars så kan det vara lite svårt att hänga med. Fatta eld var precis som hungerspelen väldigt välskriven och spännande. Det var väldigt lätt att måla upp en bild i huvudet. Det var ibland så att man fick tänka till lite själv innan man hängde med och det gjorde det hela änu mer spännande. Jag rkomenderar Fatta eld till dem som gärna läser böcker i kategorierna; Spänning, action och romantik. Varje kappitel kom som den ena chocken efter den andra. En väldigt härlig bok.
 
 
Betyg 10/10
 
 
 
 
 
Omslag bokformat:
  
 
Omslag pocketformat:
 
 
 
 
 
:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0