Fallen ängel av Becca Fitzpatrick

En sida ur boken
 
" Sedan, genom rädslan och paniken, hörde jag Patchs röst. Stäng honom ute. Klättra vidare. Stegen hänger kvar.
   'Jag kan inte', snyftade jag 'Jag ramlar'
    Stäng honom ute. Blunda. Lyssna på mig.
    Jag svalde hårt och knep ihop ögonen. När jag fokuserade på Patchs röst kände jag en fast yta ta form under mig. Fötterna dinglade inte lägere i luften, och jag kände en stegpinne pressas mot hålfötterna. Jag fortsatte att fokusera på Patchs röst och väntade tills världe rättade till sig. Stegen satt fortfarande fast vid väggen. Jag lyckdes sammla mig en aning och fortsatte klättra.
    När jag kom upp klättrade jag försiktigt vidare till den närmaste takbjälken. Jag lindade armarna runt den och slängde över högra benet. Jag satt vänd mot väggen, med ryggen mot luftventilen, och hävde mig långsamt upp på knä. Djupt koncentrerad började jag hasa baklänges över gymnastiksalsgolvet.
    Men det var för sent.
    Jules hade klättrat fort och var nu knappt fem meter ifrån mig. Han klättrade upp på bjälken och kröp mot mig. En mörk skåra på insidan av hans handled fångade min blick. Den löpte i rät vinkel mot ådrorna och var nästan svart. De flesta skulle tro att det var ett ärr, men för mig betyde det så mycket mer. Släcktsklapet var uppenbart. Vi hade samma blod, och det syntes på våra identiska födelsemärken.
    Vi satt båda gränsle över takbjälken, ansikte mot ansikte, ter meter ifrån varandra.
    ' Några sista ord?' frågar Jules.
    Jag tittade ner, trots att jag fick svindel. Patch stod långt där nere på golvet, stilla som en staty. Just då ville jag backa tiden och återuppleva vartenda ögonblick med honom. Ett hemlighetsfult leende till, ett delat skratt till. En laddad kyss till. Att hitta honom var som att hitta någon jag inte viste att jag letade efter. Han hade kommit in i mitt liv för sent, och nu skulle han försvinna så fort. Jag mindes att han hade sagt att han skulle offra vad som helst för mig. Det hade han redan gjort. Han hade offrat möjligheten att få en egen mänsklig kropp, för att jag skulle få leva.
    Jag vinglade till och lutade mig instinktivt framåt för att hitta balansen.
    Jules skratt var som en iskall viskning 'Det spelar ingen roll för mig om du faller och slår i ihjäl dig eller om jag skjuter dig.'
    'Det spelar roll' , sa jag med svag men självsäker röst 'Du och jag delar samma blod.' Jag lyfte försiktigt handen och visade mitt födelsemärke. 'Jag är din ättling. Om jag offrar mitt blod blir Patch människa, och du dör. Det står skrivet i Hanoks bok.'
    Det fanns inget ljus alls i Jules ögon. Han såg rakt på mig, lyssnade till varje ord jag sa. Hans ansiktsuttryck visade att han tänkte igenom vad jag sagt. En rodnad steg på hans kinder, och jag viste att han trode mig.
    'Du ...' väste han.
    Han började hasa mot mig samtidigt som han sträckte sig efter pistolen.
    Tårarna sved i ögonen. utan att tänka efter kastade jag mig ner från bjälken. "
 
 
 
Nora Greys liv vänds uppochner när Patch kommer in i det. Mystiska saker börjar hända och allt verkar krettsa runt Patch. Denhär boken var väldigt välskriven och spännande. Jag skulle nog värdera den som en tjej bok men alla värderar olika. Men jag rekomenderar den starkt till dem som tycker om Drama/Romantik/Spänning. Jag satt som fastklistrad.
Fallen ängel är den första boken i en serie på tre.
 
 
Betyg 9/10
 
 
 
 
Omslag bokformat:
 
Pocket och bokomslag är detsamma
 
 
 
Hare gött! =)
 
//Summer
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0