Hungerspelen Revolt (tredje och sista boken i hungerspelstrilogin) Suzanne Collins

En sida ur boken
"När vi är tillbaka en trappa ner efter måltiden fortsätter vi att rådbråka våra hjärnor efter en plan. Vi kommer inte på något bra, men vi är överens om att vi inte längere kan visa oss som en grupp om fem och att vi borde försöka ta oss in i presidentpalatset innan jag överlämnar mig som lockbete. Jag instämmer i det sista för att undvika disskution. Om jag bestämer mig för att överlämmna mig kommer jag inte att be om någon annans tillåtelse eller deltagande.
   Vi byter bandage, fäster Peetas handbojor på nytt och lägger oss att sova. Några timmar senare vaknar jag till och får höra ett lågmält samtal. Peeta och Gale. Jag kan inte låta bli att tjuvlyssna.
   >>Tack för vattnet<<, säger Peeta
   >>Ingen orsak<<, svarar Gale. >>Jag vaknar ändå tio gånger varje natt.<<
   >>För att se till att Katniss är kvar?<< frågar Peeta.
   >> Ungefär så<<, medger Gale.
   Det är tyst länge. sedan fortsätter Peeta: >>Det var lustigt detdär Tigris sa. Om att ingen vet vad dem ska göra med henne.<<'
   >>Ja, vi har då aldrig vetat det<< ,säger Gale.
   Båda skrattar. Det är så konstigt att höra dem prata på dethär sättet, nästan som vänner. Och det har dem aldrig varit. Fast de är ju inte precis fiender, heller.
   >>Hon älskar dig, vet du<<, säger Peeta >>Hon mer eller mindre sa det till mig efter att du hade blivit pryglad.<<
   >>Tro inte på det<<, säger Gale. >>Så som hon kysste dig i kvartssekelkuvningen... ja, så har hon då alldrig kysst mig.<<
   >>Det var ju bara en del av föreställningen<<, svarar Peeta men det hörs på tonfallet att han inte är riktigt övertygad.
   >>Nej du har fått över henne på din sida. Du gav upp allt för henne. Det kanske är det enda sättet att överyga henne om att man älskar henne.<< Det blir tyst en lång stund igen. >>Jag skulle ha erbjudit mig att ta din plats i den första spelomgången. För att beskydda henne.<<
   >>Det kunnde du inte<<, säger Peeta. >>Då skulle hon aldrig förlåtit dig. Du var ju tvungen att ta hand om hennes familj. De betyder mer för henne än hennes eget liv.<<
   >>Tja, nu är det väl inget problem längere. Jag tror att det är osanolikt att vi kommer överleva kriget alla tre. Och om vi gör det blir det väl Katniss problem vem hon ska välja << Gale gäspar >> vi borde sova lite<<
   >> Ja<< jag hör Peetas handbojor glida längst stöttan när han lägger sig ner. >> Jag undrar hur hon ska bestämma sig.<<
   >> Åh, det vet jag.<< Jag kan nätt och jämt höra Gales sista ord genom pälstäcket >> Katniss kommer att välja den hon tror att hon behöver för att öveleva <<"
 
 
 
 
 
Revolt är den sista boken i Suzanne Collins blodisande framtidstrillogi. Den är som dem två första böckerna mycket välskriven och spännande. Jag har aldrig läst något liknande. Det var många karaktärer som gick men också många nya att bekanta sig med. Helt underbar. Sådant som man aldrig trode skulle hända hände. Och tillslut så får man vet vem Katniss väljer. Gale eller Peeta. Den här boken gjorde slutet av Hungerspelstrilogin enastående. Vilket avslut! Jag rekomenderar denhär boken starkt men som med alla serier så rekomenderar jag att man läser dem första böckerna innan man börjar läsa denna, efter som att ingen av böckerna har en prolog.
 
Betyg 10/10
 
 
 
 
Omslag i bokformat:
 
 
 
 
 
Omslagetn i pocketformat:
 
 
 
 
 
 
 
 
  Hoppas ni har de bra! :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0