Divergent!

Ny bok nu! Men istället för att skriva en hel sida av boken skriver jag ett stycke ur boken.
 
 
Divergent av Veronica Roth
 
 
">>Vill du ha en tatuering?<< frågar hon.
   Bilden på den flyende fågeln fortsätter att fascinera mig. Jag hade inte tänkt skaffa mig vare sig en piercing eller en tatuering när jag kom hit. Genom att göra det slår jag ännu en kil mellan mig och min familj som jag inte kan ta tillbaka.
   Men nu förstår jag det där som Tori sa om att hennes tatuering symboliserar en rädsla som hon har övervunnit - att den är en påminnelse om den hon en gång var, såväl som en påminnelse om den hon är nu. Det skulle kunna vara ett sätt för mig att hedra mitt gamla liv samtidigt som jag omfamnar mitt nya.
   >>Ja<<, säger jag. >>Tre av de där flygande fåglarna.<<
   Jag pekar på mitt nyckelben och markerar riktiningen för deras flykt- mot mitt hjärta. En fågel för varje medlem i familjen som jag lämnat bakom mig."
 
 
 
Tankar om boken:
När Beatrice Prior måste välja mellan en ny falang eller lämna sin familj, väljer hon falangen. Hon ställs inför en rad tuffa och krävande prövningar. Hon gör allt för att inte bli falanglös. I hennes nya falang, hennes nya liv, finns det många som är redo att göra vad som helst för att inte bli falanglösa. Och inte nog med att konkuransen är stenhård, Tris får även kännslor för sin mentor, som visar samma intresse tillbaka.Divergent är rent av den bästa boken jag har läst! (med hungerspelen såklart). Den har lagom mycket spänning hela tiden och kommer till handling snabbt. Författaren har fångat varje ögonblick med unika ord. En roman om en altenativ framtid, en bok som man slukar. Den har även en lagom dos av romantik i sig. Helt underbar! När man tror att man kan gissa vad som ska hända, vänder allt helt plötsligt. Jag satt stum efter att ha läst ut den. Det är en bok man inte bara läser en gång. Hundra gånger om. Jag rekomenderar boken till dem som tycker om böcker som snabbt kommer till handling och är fulla av spänning, action och romantik. Fast jag tycker att alla borde läsa den här boken. Uppföljaren kommer ut under hösten i år, jag kan knappt vänta! Jag vill ha den nu! Även en tredje bok kommer snart ut på engelska men inte på svenska än på ett tag.
 
 
Rekomenderar starkt, en bok för alla åldrar!
 
10/10
 
//Summer

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0